Friday 1 August 2008

Debat PDI Perjuangan dan PKS : Wakil Muda atau Tua

Salam buat semua pembaca,

Menarik.Mungkin itu ungkapan pertama yang bakal terpacul daripada setiap penonton rancangan ini kerana di malaysia agak kurang peluang berdebat secara terbuka begini.

PDI Perjuangan walaupun berlandaskan nasionalis dan diikat kuat dengan pengaruh Soekarno, mempertaruhkan wakil yang lebih tenang dan matang dalam berhujah.Walaubagaimanapun,hujah PDI Perjuangan agak kabur dan lebih banyak mempersoalkan apa yang dilaksanakan oleh PKS dalam koalisi kerajaan sekarang daripada perkara pokok perdebatan.

PKS pula dilihat ada kekuatan hujah dan agak vokal menyuarakan kepentingan wakil presiden dari kalangan anak muda.Mereka sejujurnya ada mekanisme ke arah membangunkan sebuah negara bangsa Indonesia.Sayangnya kerana ingin mempertahankan hujah bermati-matian,mereka nampak gugup di permulaan debat sehingga moderator di pihak PKS semacam sedikit bias kepada PDI Perjuangan.
Agak rugi buat PKS kerana walaupun hujahnya utuh namun, akibat kegopohan menyampaikan isi telah sedikit sebanyak menganggu persembahan dalil-dalil yang mereka kemukakan.Suara anak muda mungkin....

Apa-apapun, saya masih kagum dengan karisma dan keupayaan Saudara Anwar Ibrahim dalam mengemukakan hujah dalam debat turun harga minyak baru-baru ini.Dengan hujah yang kritikal dan mapan,ditambah lagi ketenangan air muka sewaktu berucap di hadapan khalayak ramai, beliau telah berjaya meyakinkan rakyat marhaen Malaysia bahawasanya harga minyak memang boleh turun walaupun realitinya mungkin sedikit sukar.

Selamat Menonton.

Wassalam


Siri 1




Siri 2



Siri 3


Siri 4


Siri 5

1 comment:

N-Nahl Gallery said...
This comment has been removed by the author.